lørdag den 24. september 2011

Nybagt knækbrød

Jeg vågnede allerede kl. 4 i nat. Det var tidligt. Jeg rullede ud af sengen kl. 7:30, tid til at lukke hundene ud og et brusebad. I mens jeg stod under bruseren, tænkte jeg på hvorfor, jeg ikke havde fået lagt dej til morgenboller aftenen før. Æv. Det kunne være så lækkert med et par nybagte boller og marmelade. Nå,... Jeg checkede internettet for hurtige opskrifter på morgenbrød men ak, nej. Det ville tag for længe at først lægge dejen, så hæve, så forme og så hæve igen inden den endelige bagning. Min mave var allerede så småt begyndt at rumle. Nu har jeg det! Jeg vil bage knækbrød. Det har jeg aldrig gjort før, men jeg mener at have læst, at det var nemt og hurtigt... og mon ikke det var.

Jeg fandt en blog med hjemmelavet knækbrød, kastede mig over projektet med det samme i køkkenet. Det tog maks. 10 min. at smække dejen sammen til at den lå udbredt på en bageplade.15 min. senere kom de ud af ovnen let gyldne og med en dejlig duft af... popcorn? eller... jo det duftede lidt af popcorn. Jeg tog den første bid.... .... ... ... Ugh! Sikke saltet! Oh no, havde jeg gjort noget forkert? Jeg checkede opskriften igen. 2½ tsk salt... hm, det lød godt nok af meget. Nå, jeg åbnede skraldespanden og smed hele molevitten ud. Det var vist en omme'r. Jeg var lige ved at vende det hele ryggen, men tænkte så nej, det skal ikke slå mig ud. Jeg prøver igen, og så bare med en ½ portion dej og noget mindre salt.

Resultatet blev godt denne gang! Yay! :) Jeg vil lige give jer opskriften, som giver 1 plade knækbrød:

½ dl. solsikkekerner
½ dl. hørfrø
½ dl. græskarkerner
½ dl. sesamfrø
½ dl. havregryn
½ dl. flydende Becel eller lignende
½ tsk. fint salt
1 dl. vand
2 dl. mel
1 tsk. bagepulver

Det hele røres sammen i en skål eller foodprocessor. Tag et stykke bagepapir og læg den klistrede dej i midten. Læg endnu et stykke bagepapir oven på dejen og rul dejen imellem de to stykker bagepapir. Inddel dejen i firkanter med et pizzahjul eller en dejskraber. Bages i ovnen v/200 grader i 15 minutter.

Med lidt god held tror jeg, at man kan drysse dem med lidt reven ost inden bagning, hvis dette ønskes :)

1 kommentar:

  1. Hej Laila. Knækbrødet lyder lækkert, det vil jeg prøve at bage ;)

    Hilsen mor

    SvarSlet