lørdag den 17. september 2011

Claus Meyer's Kerneboller

Disse boller smager fantastisk. De er bedre end brusebadsbollerne. Opskriften er fra Claus Meyers: Almanak. Jeg har dog lavet en enkel ændring mht. mængden af hvedemel. Det er ligesom, at den mængde, som er brugt i den originale opskrift, ikke er tilstrækkelig, også selvom man ælter dejen længe. Min erfaring siger mig, at bollerne bliver noget flade i det, hvis der ikke tilsættes lidt ekstra mel. Derfor er den opskrift jeg beskriver her på siden tilsat mere mel end den mængde, der bruges i den oprindelige opskrift.

Bemærk! at dejen skal langtidshæve. Det vil sige at den skal hæve min. 6-8 timer v/ 8-10 grader, inden den formes til boller. Dejen kan med stor fordel laves dagen før og sættes i køleskabet til hævning natten over.

Kerneboller
15-20 stk.

6½ dl. vand
1 dl. tykmælk
15 gr. gær
1 spsk. honning
1 spsk. olivenolie
ca. 550 gr. hvedemel
15 gr. salt
25 gr. solsikkekerner
25 gr. græskarkerner
25 gr. hørfrø
ca. 350 gr. fuldkornsspeltmel

Vand og tykmælk blandes i en skål og gæren opløses heri. Honning, olivenolie og salt tilsættes. Rør rundt indtil honningen er nogenlunde opløst. Tilsæt hvedemelet. Kernerne blandes i en lille skål og hældes i dejen. Til sidst tilsættes speltmelet.

Dejen æltes godt med hænderne, en træske eller som jeg plejer: i røremaskinen. Dejen virker ret klistret, og man tror, at der ikke er mel nok i dejen. Men hvis du ælter længe nok, ændrer den sig. Jeg plejer at ælte den i ca. 10-15 min. i røremaskinen, eller indtil dejen slipper skålens kanter og kun hænger fast i bunden.

Hæld dejen i en skål med låg og sæt den i køleskabet til næste dag. Du kan også sætte den udenfor eller i kælderen og lade den hæve i 6-8 timer v/ 8-10 grader. Når dejen er hævet, tages den ud af køleskabet og skal lige stå og sunde sig 1 time, inden du begynder at arbejde med den. Vælt dejen ud på et meldrysset bord og del den evt. i 2 dele. Træk forsigtigt dejen til en aflang pølse og del hver portion i 8 dele. Så får du 16 boller. Du kan også bare skære bollerne ud af den store klump dej. De må gerne være lidt rustikke og skal ikke formes ligesom f.eks. fødselsdagsboller. Sæt til sidst bollerne over på et par bageplader. De behøvedes ikke at efterhæve, inden de bages.

Forvarm ovnen til 240 grader og bollerne bages i ca. 10-12 minutter. De er færdigbagt, når de er gyldne, og de lyder hule, når man banker let på dem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar