tirsdag den 20. september 2011

Stegt laks med ærtepuré og hvide kartofler

Det skulle lige gå lidt hurtigt. Min mand skulle afsted på jagt omkring kl 17:30, og jeg var hjemme 15:45. Så på godt 1 time nåede jeg at smække en gang muffinsdej i foodprocesoren og lave denne skønne lille ret, som vi spiste inden han tog afsted, med hjemmebagte bananmuffins under den ene arm og geværet i den anden :) .... og nu troede jeg lige, at jeg skulle hjem og slappe af...Nej det passer ikke. Jeg vidste, hvornår han skulle afsted, så på vej hjem i bussen planlagde jeg, hvad jeg ville lave og i hvilken rækkefølge tingene skulle gøres i, for at det skulle lykkedes.. og så hjalp gemalen med at skrælle kartoflerne, hvilket var en stor hjælp.
Jeg fandt retten på dk-kogebogen.dk. Det hele kunne laves på den tid kartoflerne skulle koge, og så skulle der ikke en helt masse ingredienser i, hvilket passede mig fint, for jeg har nemlig ikke fået handlet ind endnu i denne uge. Jeg tror ikke jeg behøves at skrive opskriften ned. Det meste giver sig selv på nær ærtepuréen.

Ærtepuré:
500 gr. ærter
1 fed hvidløg
1 spsk. creme fraiche
lidt salt og peber

Kog hvidløget i 2-3 min i en gryde
Tilsæt ærterne og kog dem ca. 3 min.
Hæld vandet fra og lad grøntsagerne afdryppe i en si.
Tilsæt creme fraiche, salt og peber
Blend det hele med en stavblender
Så er det færdig - Nemt hva? :)

Det hele smagte godt sammen. Baconet gav lige det sidste touch. Fisken ville have været super, hvis jeg ikke lige havde stegt den alt for længe. Jeg gav den 3-4 min. på hver side. Det var vidst lige mere end rigeligt :S Den blev liiiidt tør. Men sådan er det, når man er en newbee  :) Jeg syntes at ærtepuréen var et godt alternativ til sauce.

Retten får 4 ud af 6 stjerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar