tirsdag den 22. november 2011

Paneret fiskefilet med rødbedesalat og dobbelbagte kartofler

Atter en dag er snart til ende og jeg sidder her med en lettere udspilet vom. Ja, så blev aftensmaden fortæret. Min mand fik en del skrubber foræret for ikke så længe siden og disse er vi lige så stille gået i gang med at fortære. Derfor bliver det også ugentligt til en ret med fiskefilet, panerede, dampede eller hakket til fiskefars. Der findes mange tilberedningsmetoder. En af de bedste syntes jeg nok er den gode panerede fiskefilet. Den går man aldrig fejl af, og det giver en dejlig smag til en fisk som ellers ikke smager af så meget. Denne her ret er sådan lidt  selvopfunden og så dog... for hvilke retter er det i dag? Lad os sige at den er inspireret af flere retter :) De dobbelbagte kartofler fandt jeg for længe siden på Max's hjemmeside "Kvalimad" Denne side er suveræn, og jeg har ofte været inde og checke hans opskrifter igen og igen. Personlig bruger jeg sjældent fløde i retter ligesom der er brugt til disse kartofler. Dette gør jeg for at spare lidt på kalorierne og for ikke at få for mange mættede fedtsyrer, men man går også lidt på kompromis med smagen. Så det er jo op til en selv om man vil leve fedt eller sundt. Prøv at se hvordan jeg gjorde:



Jeg startede med at bage kartoflerne i ovnen. I får lige linket til Max's opskrift, da den er stort set identisk med den jeg lavede. Jeg erstattede fløde med skummetmælk, men ellers er den fuldt til punkt og prikke. Sådan ser de ud færdige. De er bare gode og det er et godt alternativ til almindelige bagte kartofler (som gemalen ikke er vild med, men disse spiser han med fryd :)

Klik her for at se Max's opskrift på dobbelbagte kartofler


Derefter kogte jeg 3 rødbeder. Når de har kogt 45 min. skylles de kort i koldt vand og skindet kan derefter nemt smuttes af. Prøv lige at se dampen fra dem på billedet. Det ser sjovt ud som det er fanget på billedet.


Så skæres de i grove tern. Ikke i julienne, det er for fint. Men tern på ca 0,5 x 0,5 cm er fint.


Det samme gøres med 4-5 stk syltede drueagurker. Jeg lavede faktisk først rødbedesalaten uden, men den smagte lidt kedeligt så disse grønne fætre gav lige det sidste touch.


Så blandede jeg 3 spsk. creme fraiche 9% med lidt salt, peber og en god tsk. akasiehonning. (man kan også bruge 1 tsk. sukker i stedet for honning) og en lille skvis citronsaft. Rør det sammen til en dressing.


Så skulle rødebede- og agurketernene vendes i. Sikke en farve, hva? :) Pink Lady Salat!


Fiskefileterne blev lige vendt i lidt mel med salt og peber og derefter stegt på panden i lidt flydende Becel.


Jeg lavede lige lidt hurtig remoulade af 1 spsk pickels, lidt mayonnaise,salt og peber. Det hører til sådan en paneret fiskefilet, med mindre man laver en god sauce til.


Sådan! Ja, fee ser den ud, men man spiser heller ikke særligt meget af den til sådan en portion. Man kan selvfølgelig også bare bruge almindelig remoulade, men nu havde jeg lige en rest pickles tilbage fra nogle dage siden, da vi fik fiskefrikadeller, så hvorfor ikke bruge det i dag også.


Så var der kun tilbage at spidse kniv og gaffel og gå i krig. Uhm... Det var en god ret. Der var nok rødbedesalat til i morgen, men ikke nok fisk, så nu må jeg i tænkeboksen igen. Men det gør heller ikke noget :) Jeg elsker at prøve noget forskelligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar