fredag den 25. november 2011

Julesmåkager - 1. fase

Så er der lagt dej til julesmåkager. I år har jeg bestemt mig for at lave pebernødder, vanillekranse og brunkager. Muligvis bliver det til flere slags, men jeg valgte at starte ud med favoritterne. Opskrifterne stammer fra diabetesforeningen. De plejer nemlig at smage godt. De er næsten uden sukker og sødet med Perfect Fit. Der er heller ikke så meget fedtstof i som i de originale småkager. Jeg laver dem sådan, pga min mand har type 1 diabetes, men også fordi at vi andre heller ikke har godt af alt for meget fedt og sukker, og disse smager rigtigt godt. Spiser man de julesmåkage lavet med noget mere fedt og sukker, som der er i de "rigtige", så kan man sagtens smage forskel. Der er forskel i både konsistens og smag. Så disser stikker ikke de originale, men de smager stadigt godt, og så kan man nøjes med at trække på smilebåndet i stedet for løbebåndet :) Jeg har ganget alle opskrifter med 2, da de forhåbentligt rækker lidt længere inden hold 2 skal produceres. Opskrifterne her på side giver derfor kun ½ portion af den dej i ser på billederne. Jeg regner med at bage dem i morgen, hvis der bliver tid. Så I må lige vente med et billede af det endelig resultat.


Vanillekranse (70 stk.)

250 g mel
125 g kartoffelmel
1 tsk. bagepulver
1 vanillestang
125 g Perfect Fit eller Atwel
50 g smuttede mandler
125 g margarine
1-2 spsk. vand
1 æg

Flæk vanillestangen og skrab kornene ud. Bland hvedemel, kartoffelmel, bagepulver og vanillekorn sammen, og tilsæt til sidst Perfect Fit. Hak mandlerne fint og bland dem i. Margarine hakkes i tern og blandes i sammen med vandet. Til sidst samles dejen med ægget. Stil dejen koldt gerne til næste dag på køl eller hvis det skal gå hurtigere, så sæt den 20 min. i fryseren. Når dejen er kold, køres den ud i lange stjerneformede stænger og skæres ud i ca. 10 cm. længde. De korte stænger formes til vanillekranse. Bages v/ 200 grader i 6-8 min.


Pebernødder (90 stk.)

150 g hvedemel
1/4 knsp. stødt peber
1/4 knsp. stødt nellike
1/4 tsk. stødt kanel
1 knsp. hjortetaksalt
25 g margarine
25 g Perfect Fit eller Atwel
1/2 æg
1/2 dl sukker

Bland hvedemel, krydderier og hjortetaksalt. Margarinen tilsættes og dejen røres til den er godt smuldret. Bland Perfect Fit i. Pisk æg og sukker sammen til æggesnaps og hæld det i dejen, så den samles. Stil dejen koldt til næste dag eller put den i fryseren i ca. 15 min. Derefter trilles dejen ud i stænger, som skal være ca. 1 cm. tykke. Stængerne skæres i små stykker, som trilles til kugler. Læg kuglerne på en bageplade og tryk dem lidt flade. Bages v/ 200 grader i ca. 10 min. De skal være lysebrune.


Brune kager (60 stk.)

25 g mandler
125 g hvedemel
60 g Perfect Fit eller Atwel
10 g sukat eller pomeransskal
½ tsk. potaske
2 tsk. brunkagekrydderi
50 g margarine
½ æggehvide

Mandlerne smuttes og hakkes fint. Hvedemel, Perfect Fit, mandler, sukat, potaske og brunkagekrydderi blandes godt. Margarinen hakkes i tern og smuldres i dejen. Dejen samles med æggehviden. Ælt den godt igennem og tril den til en ca. 5 cm. tyk stang på 25 cm. Læg dejen på et skærebræt og sæt den i køleskabet til næste dag eller i minimum 2 timer. Dejen kan derefter skæres i tynde skiver, som lægges på en bageplade. Bages v/200 grader i ca. 6 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar